TRADYCYJNY /Analogowy/ aparat fotograficzny
Mówiąc o tradycyjnym aparacie fotograficznym ,ANALOGOWY”, moim zdaniem popełniamy błąd. Ja sam na stronie w niektórych miejscach zastosowałem takiego sprecyzowania. Aparat fotograficzny (klasyczny), w którym wykorzystujemy błonę fotograficzną, jest urządzeniem czysto mechanicznym. Czyli takim, w którym żeby zapisać obraz na błonie fotograficznej nie potrzebujemy żadnego sygnału analogowego. Tego rodzaju sygnał/ rozwiązanie przenigdy nie występowało w aparatach tradycyjnych. Także jest to błędna nazwa. Sam staram się wystrzegać takiego dokładnego określonia w odniesieniu do tego typu sprzętu. Zenith E był późniejszym narzędziem w naszej przygodzie fotograficznej. Pierwszym aparatem był Zorki 5, następnie Zorki 10 i na końcu Zenith E. Chociaż w każdym momencie mi się wydawało, że ten 1-wszy robił najlepsze fotografię. Natomiast Zenith z tej trójki wyglądał najlepiej.
Zasada funkcjonowania jest bardzo prosta. Błona fotograficzna umieszczona wewnątrz aparatu, zwinięta w znormalizowanej kasecie, która jest przesuwana za poradą specjalnego mechanizmu. Ażeby utworzyć kolejny obraz (naświetlić kolejna klatkę) film po przesunięciu był naświetlany przez uruchomienia migawki. Ogólna zasada oraz dodatkowo historia dotycząca obrazów znajduję się w tym miejscu.
Przejdźmy zatem do konkretów i przykładowozie tradycyjnego aparatu fotograficznego ZENITH E zapoznajmy się z jego budową , a dodatkowo parametrami.
ZENITH – E /opis mojego aparatu/
Zenith E posiadający korpus wykonany z metalu oraz wymienny obiektyw, z mocowaniem M-42. Aparat był produkowany w Moskwie w zakładach BELOMO w latach 1973-1986.
Opis aparatu w 41 punktach łącznie z obiektywem
1/ obiektyw
2/ dźwignia samowyzwalacza
3/ przyciski samowyzwalacza
4/ gniazdo synchronizacji do lampy błyskowej
5/ fotokomórka
6/ płyta dociskowa
7/ odchylana pokrywa aparatu
8/ szpula odbiorcza
9/ stopka dodatkowych urządzeń
10/ gniazda do kasety
11/ płozy prowadzące kanału błony fotograficznej
12/ okienko kadrowe błony
13/ zabierak do szpuli kasety
14/ okular celownika
15/ wałek wiodący
16/ zapadka zamka
17/ wskaźnik pierścienia nastawczego przesłony
18/ pierścień nastawczy przesłony
19/ pierścień przesłony ze wskaźnikiem
20/ skala głębi ostrości ze wskaźnikiem
21/ skala odległości
22/ pierścień do nastawiania obiektywu na ostrość
23/ pierścień mocujący obiektyw
24/ skala czułości błony fotograficznej
25/ skala czasów naświetlania światłomierza
26/ skala przesłon światłomierza
27/ gałka przewijania wstecznego błony fotograficznej
28/ wskaźnik skali czułości błony fotograficznej
29/ wskaźnik pomiarów światłomierza
30/ wskazówka nastawcza światłomierza
31/ wodzik skali przesłon kalkulatora
32/ dźwignia synchronizacji migawki
33/ skala na tarczy czasów naświetlania *
34/ wskaźnik na tarczy czasów naświetlania
35/ wskaźnik dźwigni synchronizacji migawki z lampą błyskową
36/ przycisk przewijania wstecznego błony fotograficznej
37/ wodzik tarczy licznika zdjęć
38/ wskaźnik tarczy licznika zdjęć
39/ tarcza licznika zdjęć
40/ przycisk spustowy
41/ dźwignia naciągu migawki
Poniżej kilka kolejnych ujęć tego sprzętu. Przy tym po otworzeniu tylnej osłony znajdował sie w nim film. Dlatego także umieściłem też i to „unikalne” zdjęcie
Charakterystyka techniczna
Wymiary klatki 24 x 36 mm
Szerokość perforowanej błony fotograficznej 35 mm
Liczba klatek błony 36
Czas otwarcia migawki 1/30 s do 1/500s (automatycznie)
Wymiary pola widzenia celownika 20 x 28 mm
Powiększenie okularu 5 x
Gwint do mocowania obiektywu M 42 x 1
Mocujący odcinek kamery do obiektywu 45,5 mm
Migawka szczelinowa (płótno)
Światłomierz fotokomórka selenowa
Pomiar światła oprócz obiektywem BTL
(ang. behind the lens)
Samowyzwalacz mechaniczny (czas ok. 10s)
Układ celowniczy SLR **
Synchronizacja lampy błyskowej 1/30s
Obiektywy zasadnicze: Helios 44-2 Industar 50-2
ogniskowa 58mm 50mm
otwór względny
(siła światła) 1 : 2 1 : 3,5
- od 0,65m do niesk.
skala przysłon od 2 do 16 od 3,5 do 16
średnica miejsca dla
filtrów nasadkowych 55 mm 37 mm
gwint oprawy obiektywu
na filtry 49 x 0,75 35,5 x 05
gwint gniazda statywu 1/4″ 1/4″
wymiary gabarytowe 13 x 93 x 100 mm 13 x 93 x 72 mm
ciężar (gramy) 1000 875
Porównanie jednostek czułości błon fotograficznych
GOST-ASA 16 20 25 32 40 50 65 80 100 130
DIN 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
GOST-ASA 160 200 250 320 400 500
DIN 23 24 25 26 27 28
Znormalizowane kasety dla błon fotograficznych małoobrazkowych były całkowicie światło-szczelne.
Ponieważ nietypowy światłomierz po pewnym czasie przestał działać, kupiłem światłomierz zewnętrzny Leningrad 4. Urządzenie działało także na podstawie fotokomórki selenowej. Było bardzo dokładne. Perfekcyjnie mierzyło ekspozycję. Mimo, że światłomierz spisywał się znakomicie wkrótce zaprzestałem posługiwania się nim. Zauważyłem, że moje ,wzrokowe” pomiary nie wyróżniają się wcale od tych ze światłomierza. Jednak, do dnia dzisiejszego wspominam współpracę z tym urządzeniem.
Oraz dodatkowo odrobina historii związana z produkcją aparatów , a oprócz tego błon fotograficznych
Krasnogorskiy zavod im. S A Zvereva ( rus: ????????????? ????? ??. ?. ?. ??????? ) – jest to Rosyjska fabryka aparatów fotograficznych mieszcząca się w Krasnogorsk w pobliżu Moskwy. Specjalizowała się w technologiach optycznych. Krasnogorsk Mechanical Works ( ????????????? ???????????? ?????, Krasnogorskiy Mechanicheskiy Zavod ). W trakcie okresu sowieckiej władzy nazywana była: Krasnogorsk Zakłady Mechaniczne (????????????? ???????????? ?????, Krasnogorskiy Mechanicheskiy Zavod). Skrót KMZ (???) jest nadal w powszechnym użyciu. Po zakończeniu wojny w 1945 r. KMZ rozpoczęła produkcję obiektywów fotograficznych według specyfikacji Carl Zeiss, którego fabryka w Jena została opanowana poprzez Armię Czerwoną. W latach powojennych KMZ rozpoczęła także produkcję aparatów Zorki, kopię niemieckiego Leica II i sowieckiej FED, W następnych latach, KMZ był priorytetowym dostawcą obiektywów fotograficznych w Związku Radzieckim. Po upadku Związku Radzieckiego, produkcji aparatów była w dużym nieładzie. Aparaty z serii Zenit wciąż były produkowane przez jakiś czas , a ponadto KMZ było obecne na międzynarodowych targach zdjęć, takich jak Photokina czy PMA, a dosłownie przedstawiła wiele nowych towarów, niemniej jednak kłopoty z produkcją i niska sprzedażą w przyrównaniu do konkurencji spowodowała zamknięcie działu fotografii spółki KMZ w 2005 roku. W 2007 roku rozpoczęto dyskusję o wznowieniu produkcji aparatów w fabrykach KMZ i sposobność produkcji aparatów cyfrowych. Niestety do tej pory nie podjęto zleceń w tym kierunku.
Ilford – firma fotograficzna założona w 1879 w mieście Ilford. Posiadacz Alfred Hugh Harman rozpoczął działalność we własnym domu. Pierwszymi produktami były żelatynowe płyty fotograficzne. Aktualnie lider na rynku fotograficznych materiałów czarno-białych. Wytwórca szerokiej gamy papierów fotograficznych do drukarek atramentowych. Polski film negatywowy Fotopan HL produkowany był w technice sprowadzonej z zakładów Ilford w latach 70. Warszawski Foton zakupił licencję na produkcję błony Ilford HP4. W 1975 roku wprowadzono Fotopan SR/ CD. Natomiast rok 1978 r. zaowocował wprowadzeniem Fotopan FF (licencja Ilforda Pan F), który zastąpił Fotopan F i Fotopan S (125 ASA). Mniej więcej roku 1979 na miejsce Fotopan CD wprowadzono Fotopan HL.
* 30-X = 1/30 s/ zalecany statyw
B – po naciśnięciu spustu, migawka jest otwarta do momentu jej zwolnienia/ konieczność wykorzystania statywu.
** Układ celowniczy typu SLR (ang. Single Lens Reflex Camera) – Jest to układ optyczny lustrzanek jednoobiektywowych. Najbardziej normalnego stylu aparatu fotograficznego. W takim układnie optycznym światło wpada poprzez obiektyw (częściej wymienny), kierowane jest w stronę ruchomego lustra (ustawionego pod kontem 45 stopni), następnie światło odbija się od zwierciadła i wpada na matówkę, gdzie tworzy się obraz fotografowanego obiektu i dalej, poprzez pryzmat pentagonalny do wizjera.
W drugiej części, opisującej moje pierwsze kroki w zdjęć tradycyjnej pokażę to wszystko co składało się na Ciemnię Fotograficzną.
Materiały źródłowe Wikipedia, Stare aparaty